søndag den 14. august 2011

G som i Guillermo



Når man snakker om geniale gyser film, bliver man nødt til også at snakke om Guillermo del Toro. Denne mand står bag flere af mine yndlings gyserfilm ("Pans Labyrint", "Børnehjemmet" etc.). Del Toro's film er så anderledes, mærkelige og dybe, at man bliver nødt til at se hvert eneste øjeblik af dem og de kan sagtens ses flere gange. Men Del Toro har ikke kun produceret gyserfilm, han står bl.a bag blockbuster-filmene Mimic, Blade I og II, begge Hellboy filmene og "The Devil's Backbone" som jeg desværre ikke har fået set endnu. "Pans Labyrint" viser, med alle de specielle og uhyggelige monstre, Del Toro's passion for film-makeup, hvilke han lærte af Dick Smith ("Eksorsisten"). Del Toro brugte ti år af sit liv som makeup supervisor inden han begyndte på at producere film. Denne "makeup-karriere" har en tydelig effekt på hans film, lige fra "Hellboy" til "Børnehjemmet".

Men jeg må indrømme, at jeg bedst kan lide hans spansk-sprogede film, da det giver en helt anden form for troværdighed og endnu mere uhygge. Men det betyder bestemt ikke, at Del Toro's nye film skal forblive usete. Jeg kan næsten ikke vente med, at hans nye film kommer i biograferne. Både "Julia's eyes" og "Don't be afraid of the dark" står på min huskeliste! (Trailerne kan ses nedenfor)

Julia's Eyes Official Trailer
Don't Be Afraid of the Dark Official Trailer

Jeg vil igen gøre det til mit projekt at få set alle Guillermo Del Toro's film. For han er uden tvivl en sand uhyggens mester - alt inklusivt!

mandag den 11. juli 2011

HE IS ONE OF A KIND



Hvis jeg skulle vælge min absolut yndlingsskuespiller ville det ikke tage mig mange sekunder at svare "Jack Nicholson". Med sin charme, selvtillid og utallige glansroller springer han lige ind på min første plads! "One Flew Over the Cuckoo's Nest", "The Shining" og som the joker i "Batman" må vist siges at være blandt Nicholsons bedste præstationer og de er også blandt mine yndlingsfilm. Jeg ved, at lige så snart der står Jack Nicholson på rollelisten er det en film jeg skal se! Havde jeg været ung pige i 70'erne havde jeg været dybt forelsket i denne fantastiske skuespiller. Han er virkelig one of a kind!
Med sin attitude og ulvesmil er Nicholson uden tvivl en ægte chamør og med sit evige ungkarleliv viser Nicholson, at han ikke går på kompromis med sin personlighed. Jamen kan man andet end elske ham!?!

Og for at slutte af med ægte Nicholson-manér er der ikke andet end at sige end "HERE'S JOHNNY!"

DAMN GOOD COFFEE!


Længe har jeg ønsket mig den amerikanske tv-serie Twin Peaks, men efter flere fødselsdage og juleaftener uden den, har jeg endelig selv fået købt den. På dagen blev jeg nødt til at se første afsnit (eller rettere the pilot) og jeg må indrømme at jeg har forelsket mig i den skæve, humoristiske, men samtidig dystre tv-serie. Lige fra den mærkelige special agent Dale Cooper, med alle hans diktafon-optagelser til Diane, til måden den er filmet på. Jeg er ligesom så mange andre fuldstændig solgt!

Jeg håber, at sommeren bliver kold og kedelig, for så har jeg en undskyldning for at sidde indendørs og nyde det ene afsnit af Twin Peaks efter det andet. Imens må den stå fint på min hylde indtil regnen vælter ned og jeg skal tilbringe flere timer med Agent Dale Cooper og indbyggerne i den ellers så idylliske bjergby Twin Peaks.

torsdag den 9. juni 2011

Projekt 1001

PROJEKT 1001




Min søster gav mig bogen "1001 film du skal se før du dør" i fødselsdagsgave for en måneds tid siden. Jeg havde allerede set mange af filmene, men jeg har gjort det til et projekt at få set dem alle - i hvert fald inden jeg dør...
Bogen er en ultimativ filmguide for alle filmelskere! Jeg kan bruge timer på at bladre den igennem og glæde mig til, at jeg får fingrene i nogle af de gode gamle film. På listen er der alt fra store Hollywood produktioner til koreanske "low-budget" film.

Listen starter med en fransk stumfilm fra 1902, der hedder "Le Voyage Dans La Lune" (på dansk "Rejsen til Månen"). Ja, hvem siger at Neil Armstrong var den første mand på månen? Filmen kan ses på Youtube og varer ca. 13 minutter. Stumfilmen er lavet af Georges Méliès, og det er tydeligt at hans fortid som skuespiller og tryllekunstner havde stor betydning for hans film. Hvis du synes du har 13 minutter - så tryk på linket nedenfor og sæt kryds ud for den første film i Projekt 1001!

Le Voyage dans la Lune

onsdag den 8. juni 2011

Q som i Quintin

Quintin Tarantino


Den første instruktør jeg vil skrive om skal selvfølgelig være en af mine yndlinge! Fra første gang jeg sammen med min far så Pulp Fiction har jeg været fuldstændig forelsket i hans måde at lave film på!
Jeg har desværre kun set hans mesterværker Pulp Fiction, Kill Bill 1-2 og Inglourious Basterds, men jeg har gjort det til et nyt projekt at få set alle hans film! Den næste Quintin film jeg skal se bliver Reservoir Dogs (på dansk "Håndlangerne") fra 1992, da den også er en del af mit film-projekt 1001-film.
Tarantino forstår at skabe et univers omkring hver af sine film og det er en fornøjelse, at se skuespillerne arbejde når de har så fantastisk og morsomt et manuskript! Jeg håber han bliver ved med at lave lige så geniale film, for jeg er i hvert fald fast seer.

Thumps up for Quintin Tarantino!

torsdag den 21. april 2011

Psycho anno 1960

Alfred Hitchcock's mest fantastiske film og ifølge mig den bedste gyserfilm, der nogensinde er blevet lavet!

Denne film har i den grad lagt grundlag for de gyserfilm vi ser i dag. Og hvem kender ikke den berømte brusebadsscene? En scene, som tog 7 dage at filme.
Som sagt tidligere er jeg ikke meget for gyserfilm, der kun er ude på at give os kvalme.  
Psycho er langt mere sofistikeret og skræmmende, da man selv skal forestille sig, hvordan fx ligene ser ud. Mysteriet der samtidig udspilles i filmen gør den endnu mere spændende at se. En dejlig blanding af gyser, thiller og mystik!   

Absolut min yndlings gyserfilm - seks ud af seks stjerner.

Se den hvis:
Bare se den - det er en faktastisk filmoplevelse!

20.04.11 - SCREAM 4

I går var jeg inde og se den nye Scream film. Ja den fjerde i rækken. Først og fremmest er jeg ikke den største fan af efterfølgere. Og fire Scream-film er meget!

Instruktør Wes Craven ("Nightmare on Elm Street", "Scream 1-2-3-4" og "The Hills have Eyes" etc.) har gjort det igen! Ifølge mig skal gyserfilm ikke handler om blod, indvolde og nøgne piger, der bliver tortureret. Og de sidste gyserfilm jeg har set har udelukkende handlet om dette. Men Craven lever op til sit navn og laver endnu en Scream film i rækken som minder meget om de andre - nok fordi det er en form for genindspilning af de forgående, men det lykkedes han at gøre det på en fed måde.

Jeg sad med en følelsesløs hånd i 2 timer efter at have klemt min venindes hånd samtidig med at jeg skreg chok efter chok efter chok!       
Jeg elsker den første Scream film og selvom den nye lever op til de andre rent chok-mæssigt er plottet noget tyndt. Og som Sidney (hovedpersonen i filmen) selv sagde: "Don't fuck with the original!"

Generelt en fed oplevelse - fire ud af seks stjerner!
Se filmen hvis:
Du har lyst til at skrige og hoppe op og ned!